Svar: Forskel på modermælkserstatning og tilskudsblanding

7. december 2023

Alder:
5 mdr.

Hej Camilla

Tak for dit brev - og dine søde ord :)

For at svare ganske kort - så bør du vente med type 2 erstatning, til din dreng er mindst 6 måneder gammel.

Modermælkserstatning, type 1, er en fuldgyldig erstatning. Den er lavet, så den i sammensætning ligner modermælk så meget som muligt. Modermælkserstatning kan derfor bruges som modermælk og dermed som hovedernæring til det lille barn. Den kan gives fra fødslen, og den kan bibeholdes, så længe barnet har brug for mælk. Man behøver ikke skifte, selvom barnet bliver ældre.

Type 2 erstatning, kaldes også tilskudsblanding - og det er netop mælk, der bruges som supplement/tilskud til ...

Annonce

... barnets øvrige mad. Det er derfor ikke en fuldgyldig erstatning, og den kan derfor tidligst anvendes fra 6 måneders alderen. Når barnet er 6 måneder gammel, skal det naturligt introduceres for fast føde og har behov for andet end modermælk. Tilskudsblandinger kan her anvendes som del af en i øvrigt stigende varieret kost. Tilskudsblandinger har ofte et højere jernindhold, og sammensætningen er generelt lidt anderledes end i modermælkserstatning.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så - du kan bytte til en modermælkserstatning, eller du kan gemme din type 2 erstatning et par måneder. Tjek holdbarhedsdatoen, den kan sandsynligvis godt holde sig - hvis du altså ikke har åbnet den...:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder