Svar: Forskel på modermælkserstatning og tilskudsblanding
7. december 2023
Alder:
5 mdr.
Hej Camilla
Tak for dit brev - og dine søde ord :)
For at svare ganske kort - så bør du vente med type 2 erstatning, til din dreng er mindst 6 måneder gammel.
Modermælkserstatning, type 1, er en fuldgyldig erstatning. Den er lavet, så den i sammensætning ligner modermælk så meget som muligt. Modermælkserstatning kan derfor bruges som modermælk og dermed som hovedernæring til det lille barn. Den kan gives fra fødslen, og den kan bibeholdes, så længe barnet har brug for mælk. Man behøver ikke skifte, selvom barnet bliver ældre.
Type 2 erstatning, kaldes også tilskudsblanding - og det er netop mælk, der bruges som supplement/tilskud til barnets øvrige mad. Det er derfor ikke en fuldgyldig erstatning, og den kan derfor tidligst anvendes fra 6 måneders alderen. Når barnet er 6 måneder gammel, skal det naturligt introduceres for fast føde og har behov for andet end modermælk. Tilskudsblandinger kan her anvendes som del af en i øvrigt stigende varieret kost. Tilskudsblandinger har ofte et højere jernindhold, og sammensætningen er generelt lidt anderledes end i modermælkserstatning.
Så - du kan bytte til en modermælkserstatning, eller du kan gemme din type 2 erstatning et par måneder. Tjek holdbarhedsdatoen, den kan sandsynligvis godt holde sig - hvis du altså ikke har åbnet den...:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske